divendres, 20 de novembre del 2009

Visita a un centre escolar, CEIP El Martinet


Dijous vam emprendre un llarg viatge fins a Ripollet per visitar una escola diferent, però no menys interessant, el CEIP El Martinet.

L'escola El Martinet és un centre públic de dues linies creat el curs 2003-2004 i situat al barri de Can Mas, a Ripollet. El projecte pedagògic que defineix l'escola, es diferencia en 4 apartats:

- Concepte de Comunitat: La comunitat educativa està formada pels infants, les seves families, els mestres, el personal de servei i altres persones que hi col.laboren. Organitzada en tres microcomunitats, la comunitat dels petits (3,4 i 5 anys), la dels mitjans ( 6,7 i 8 anys) i la dels grans (9,10 i 11 anys). Aquesta estructura comunitària permet, malgrat l'escola sigui gran, un ambient ric en relacion, en el que les persones poden ser reconegudes pel seu nom, pel que són i també per un respecte profund a la seva història.
- El benestar entès en totes les seves dimensions: Aquest desig els situa en una concepció determinada dels espais i del temps, de les interaccions entre les persones i la utilització dels materials. Volen que l'escola sigui un lloc serè i capaç de garantir una millora en la qualitat de vida de totes les persones implicades. És un lloc d'aprenentatge i per aconseguir-ho es necessita una certa harmonia amb un mateix. Per a ells, la cura del benestar té a veure amb decisions com: possibilitar els processos d'aprenentatge dels infants i els seus ritmes, l'aprenentatge com a recerca i per tant que respecte les seves accions tinguin lloc com a expressió de vida i com a forma de conèixer el món.
- Diàleg amb l'entorn: Una comunicació que els vincula amb el territori i al mateix temps enriqueix el propi projecte, creant xarxes de relacions i participacions amb els ciutadans de generacions diferents.
- Un nou sentit de coneixement: Garantir la integració de l'infant a la societat és un objectiu primordial de l'escola. Per això, necessitarà recursos per a interpretar la realitat, estratègies per afrontar nous plantejaments i canvis. Amb aquesta intenció, projecten estructures globals que contenen diferents sabers i llenguatges necessaris per assolir els objectius i competències de cada una de les microcomunitats.

Cada infant pertany a un grup de la mateixa edat que és acompanyat per un adult de referència, un mestre que centra la seva mirada en ells i amb les seves famílies en el seu pas per la comunitat. En cada grup de referència es desenvolupen projectes i accions que procuren atendre allò que és específic de l'edat, com els moments d'acollida i comiat.
Les famílies tenen també participacions diverses, no només en els grups de referència dels seus fills, sinó també en compromisos dins de la comunitat. A més d'ajudar en tasques domèstiques diàries (preparació de l'esmorzar) també poden participar en tallers familiars de creixement personal, una oportunitat de relacionar-se amb altre famílies. Ells mateixos, poden acompanyar als seus fills en el procés d'incorporació a l'escola, atenent que l'objectiu d'aquest és facilitar a l'infant la vinculació i el compartir amb els altres diferents situacions. Permetre que cada infant avanci en el seu creixement personal requereix que els adults faciliten temps i espai per a cadascun d'ells.

A més de tots aquests aspectes pedagògics, l'escola també inclou:
- natació en la comunitat dels petits
- passejades per a la comunitat dels mitjans
- excursions i colònies de les tres comunitats
- celebració de dos dies especials al llarg del curs

Reflexió
La visita a aquesta escola crec que m'ha aportat noves visions en quant a centres educatius, i un dels punts que més m'ha sobtat ha sigut el fet que els nens no utilitzen la metodologia del llibre de text, sinó que segueixen altres mètodes d'aprenentatge més pràctics, que els poden ajudar a desenvoluparse millor al llarg de la seva vida quotidiana.
No és un fet que aprovo, però que tampoc desaprovo del tot, encara que el que sí crec és que s'hauria de marcar unes pautes de seguiment per als alumnes en quant a currículum amb les seves corresponents avaluacions.

1 comentari:

  1. Jo sóc estudiant de segon curs de Magisteri. Em sembla molt interessant aquesta entrada sobre el CEIP El Martinet. Per cert, vas poder fer cap fotografia durant la visita?

    ResponElimina