DESCRIPCIÓ
La passada classe de seminari la vam començar presentant el treball de l'Elogi de la Feblesa, de l'Alexandre Jolien. Després, vam llegir cadascú de nosaltres el fragment que més ens havia agradat del treball que havíem fet, i el vam comentar.
Més tard, vam començar amb l'exposició de l'actualitat educativa. En aquest cas, era el torn de l'Anna Español i l' Aylén. Primerament, l'Anna ens va ensenyar algunes de les notícies que hi van haver durant la setmana. Una d'elles, parlava sobre l'escola lliure de menjar "basura" , i l'altre feia referència a que els alumnes de Primària estaran sense portàtils fins que s'implantin totalment a l'ESO.
Finalment, la que ens va presentar va ser la que parlava d'una mort per asfíxia d'un noi a casa seva, com a resultat d'un joc que s'havia iniciat a l'escola i que consistia a escanyar-se per així viure una sensació límit.Per tant, podem veure que s'ha arribat a uns extrems inpensables, i que l'escola hauria de prendre mesures, encara que tota la responsabilitat no recaigui en ella.
Després, l'Aylén ens va parlar de la modificació del calendari escolar a causa de les altes temperatures a l'estiu. També, ens va presentar una notícia que deia que el PSOE acordava amb ERC la supresió dels crucifixes a les escoles públiques.
D'altre banda, la notícia que va aprofundir era la següent: Les FP de grau mig es podran cursas sense el títol de ESO. Despres, podran accedir a batxillerat i treure-se'l en un any.
Més tard, la Maria Pérez ens va presentar la revista Barcelona Educació, una publicació que es fa en català, de tirada mensual, gratuïta i virtual. Consta dels següents apartats:
1. Editorial
2. Noticies
3. Som xarxa
4. Protagonistes
5. Jo també educo
6. A fons
7. Radiografia
8. Apunts
9. Participacio
10. Entrevista
11. Oberts al món
12. Una mica de tot
Després d'això, ens va explicar l'article que havia escollit per a comentar, que feia referència al Franquisme, on es trobaven amb una lluita per convertir les escoles privades en públiques.
Més tard, la Maria Garcia ens ha presentat la seva revista, Cuadernos de Pedagogia:
1. IDIOMA: Castellà
2. DIRECTOR: Jaume Carbonell Sebarroja
CAP DE REDACCIÓ: Lourdes Martí
SECRETARIA DE REDACCIÓ: Melània Aliaga
DISSENY GRÀFIC: Mònica Ginés
3. LLOC ON S’EDITA: Barcelona
4. PERIODICITAT: mensual, excepte els mesos Juliol i Agost que són el mateix número
5. ANY EN QUÈ ES COMENÇA A PUBLICAR: 1980
6. COST NÚMERO SOLT: 13€
7. SUMARI I BREU ANÀLISI DE CADA APARTAT:
EDITORIAL: es troba a la primera plana de la revista. Aquest és un article escrit pel director de la revista, en Jaume Carbonell, i tracta sobre un tema d’actualitat. En aquest exemplar el tema sobre el que redacta el director és el pacte educatiu que existeix a nivell nacional i autonòmic.
AGENDA: com el seu nom indica és l’agenda cultural del mes en relació als actes vinculats a l’educació. Podem trobar cinema, congressos, publicacions de llibres, revistes i altres.
HISTÒRIES MÍNIMES: aquest apartar de la revista està dividit en dos sub-apartats. Primerament trobem cartes d’opinió del personal docent o altres que tenen una vinculació estreta amb el món de l’educació. La segona part la formen dos cartes al director de lectors de la revista. Aquestes dues cartes tracten sobre temes exposats al darrer exemplar.
ACTUALITAT: la revista no només tracta temes a nivell nacional sinó que també inclou noticies que afecten al món de l’educació. És en aquest apartat on trobem aquestes notícies. Per exemple aquet número parla de la Grip A a l’escola, i sobre la política educativa a Veneçuela.
PERSPECTIVA INTERNACIONAL: en aquest número i commemorant l’aniversari de la convenció dels drets de l’Infant, la revista dedica aquest apartat a tractar sobre el benestar dels nens arreu del món.
REPORTATGES: l’última edició de la trobada “Com sona l’ESO” ha estat narrada en aquest apartat. Aquesta és una activitat musical en la que han participat alumnes dels Països Catalans. Concretament en aquesta secció es tracten esdeveniments, accions o altres que són de rellevant importància dins el context de l’educació.
EXPERIÈNCIES: aquí podem trobar activitats que diferents escoles han dut a terme i de les quals volen que els lectors d’aquesta revista se n’assabentin. Les experiències estan estructurades en les diferents franges escolar (infantil, primària, ESO). En aquest exemplar es parla, entre altres, del context intercultural de les escoles i les estades en empreses.
ENTREVISTA: Koldo Saratxaga és el personatge entrevistat al mes de Setembre. Ell és un empresari el qual critica al model actual d’educació perquè entén que és més important formar persones que simples estudiants que emmagatzemen continguts. Cada mes entrevisten a un personatge diferents, el qual parla sobre algun tema destacat en el camp de l’educació.
TEMA DEL MES: aquest és l’apartat més extens de la revista en el qual hi podem trobar diferents subapartats que tracten sobre el tema inicial. En aquest exemplar es parla sobre la revolució didàctica als museus. Podem trobar un apèndix d’aquesta secció anomenat “Para saber más” que ens proporciona una selecció de recursos bibliogràfics amb els que podem ampliar els nostres coneixements sobre el tema del mes.
OPINIÓ: és on trobem l’opinió de certs experts sobre uns temes determinats. En aquest cas tracten sobre la Formació Professional, la seva orientació i el seu futur, aquest article està dins la revista perquè aquesta té en compte tots els nivells educatius i en aquest apartat
MURAL: dividit per autonomies, en aquest punt de la revista podem trobar esdeveniments, publicacions o altres succeïts a determinats indrets de l’estat espanyol.
LLIBRES: també hi ha espai per a la publicitat en aquesta revista. Aquí podem trobar la recomanació de diferents llibres. Hi ha alguns del quals s’elabora una síntesi d’ells i d’altres dels quals només s’esmenten els aspectes generals.
AVANÇ: l’últim apartat de la revista està destinat a la publicació del pròxim número. Avança quin és el contingut del mes de novembre en concret de l’entrevista, el tema el tema i les experiències.
APROFUNDIMENT
En aquest apartat, he volgut destacar la importància del llibre Elogi de la Feblesa, que ens ha fet reflexionar a tots, i sobretot veure alguns aspectes de la vida una mica diferent de com ho havíem fet fins ara.
Vet aquí, aquesta notícia:
19.11.2009 - EUTSES
El conocido filósofo y escritor suizo Alexandre Jollien visitó, el viernes 13 de noviembre, las Escuelas Universitarias de Trabajo Social y Educación Social Pere Tarrés de la Universidad Ramon Llull (EUTSES) para pronunciar la conferencia Fragilidad y felicidad. En una Aula Magna llena de público, Jollien cautivó a los asistentes con su discurso reflexivo y vivencial.
El autor de Elogio de la debilidad empezó hablando de la importancia de saber estar en la vida, de saber ver quién eres, qué recursos y qué limitaciones tienes: " cuántas veces, nos levantamos cada mañana, nos vestimos, hacemos lo que haga falta aquel día pero no nos preguntamos qué queremos".
Jollien destacó la humildad y la confianza en el otro como cualidades básicas de los educadores y educadoras. "Muchas veces , los educadores se preguntan qué es lo que no funciona, qué no va.... como si el centro de la vida fuera aquello que no funciona (la discapacidad, por ejemplo) cuando el centro de la vida ha de ser la vida misma".
La distancia profesional fue otro de los temas que Jollien tractó: "Lo que nutre al hombre es la afectividad. Los educadores han de saber demostrar afecto, a pesar de les enseñan lo contrario en las universidades". Para Jollien está claro que la felicidad sólo se puede conseguir junto a los otros.
En la lucha de cada día, Jollien dio importancia a la fe. "La fe es dejarse llevar , confiar en la vida. La fe, para mí, se resume en dos palabras: decir SÍ a la fuerza, a la vida, asumirla; y dar GRACIAS, saber nutrirse de la vida, para apreciarla".
REFLEXIÓ
Aquesta sessió de seminari crec que m'ha servit per adoptar més coneixements, aixi com per compartir els sentiments que ens ha provocat la lectura del llibre elogi de la feblesa, tal i com he citat abans. A més, amb l'actualitat educativa i les revistes, coneixem cada dia les opinions d'experts i els últims successos que passen en el món que ens envolta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada