dimarts, 8 de desembre del 2009

Seminari 04/12/2009

DESCRIPCIÓ

La última sessió de seminari la vam començar amb la preparació de la festeta del l'ultim dia abans de Nadal. Després, i amb la pregunta que va fer la Maria Garcia, la Lluïsa va explicar el significat del calendari d'Advent.
Un cop havent parlat de tot això, vam començar amb la classe, i la Irene ens va exposar la seva revista educativa, de la qual ja havia parlat el Cristian en el seu moment. Alguns articles i/o apartats del que consta aquest número són:
  1. - educació pel canvi personal i social
  2. - centres justícia juvenil
  3. - carrer com a espai educatiu
  4. - aprendre durant tota la vida
  5. - mares enllaç i procés d'acollida de la gent nouvinguda
  6. - bibliografia
  7. - escola (programa Treva)
  8. - poesia i joves (experiència d'una mestre)
  9. - mirades:
  •  Article
  • Cartellera
Després de comentar-nos la revista, va triar una notícia per a que despres poguéssim debatre sobre ella, i va ser: Centres de justícia juvenil-> el rol de l'educador social.
La Irene va comentar que aquests centres el que volen és treure als joves dels cercles viciosos que els envolten, que hi ha d'haver certa confiança entre el centre i els joves. Va afegir, que si el procés és llarg, de vegades els resultats no són bons.


En segon lloc, la Sara ens va analitzar la revista Infancia y Aprendizaje: 
1. Títol
“Infancia y Aprendizaje” (Journal for the Study of Education and Development)
2. Idioma:
Castellà i anglès(ho supervisa Paloma Linares)
3. Director:
4. Lloc on s’edita:
Facultat de Psicologia, Universidad Autónoma de Madrid (Campus de Cantoblanco)
5. Periodicitat:
Publicació Trimestral. (en aquest cas és del Febrer del 2009)
6. Any en què es comença a publicar
1977
7. Cost:
· Individual, tarifa regular: 99€
· Individual, tarifa especial per subscriptors de C&E: 87€
· Institucional, tarifa regular: 545€
· Institucional, tarifa especial per a subscriptors de C&E: 435€
8. Sumari i breu anàlisi de cada apartat
1. Articles
* “La lectura de material ilustrado: resultados de una intervención con madres y niños pequeños de nivel socioeconòmico bajo” : Aquest treball avalua l'impacte d'una intervenció en les estratègies que utilitzen mares de nivell socioeconòmic baix en situacions de lectura de material il·lustrat amb els seus nens petits. Deu mares i els seus fills de 34 mesos van participar en 12 sessions d'un taller de lectura d'imatges. La conducta verbal dels nens van ser avaluades abans i després del taller en una sessió de lectura de llibres d'imatges.
* “Comprensión de la mente y habilidades comunicativas en niños rechazados por sus iguales”: Les competències comunicatives infantils s'han mostrat estretament lligades a competències mentalistes. L'objectiu d'aquest treball seria, per tant, el d'analitzar les competències mentalistes implicades en una tasca clàssica de creença falsa i en una tasca comunicativa, en menors rebutjats pels seus iguals. En la tasca comunicativa es van triar situacions de transgressió de normes morals i socials, que incloïen un conflicte entre els desitjos dels personatges i les normes establertes. Els participants en aquest estudi van ser 24 menors, agrupats en parelles: 12 d'ells rebutjats i 12 mitjans. La mitjana d'edat d'aquests menors era 6,5 anys, amb un rang entre 5 i 9 anys. A aquests participants se'ls van administrar diverses tasques, com el Qüestionari Sociomètric de Nominacions Directes (Arruga), la tasca de falsa creença de segon ordre i tasques comunicatives, en les quals es presentaven als nens dues situacions de transgressió de normes.
* “La investigación sobre la enseñanza y aprendizaje de la lectura inicial: revisión y clasificación”: En el present article es revisen i classifiquen un ampli nombre d'investigacions sobre l'aprenentatge i l'ensenyament de la lectura inicial. La selecció dels estudis va respondre a dos criteris: que se centressin en les primeres etapes de l'ensenyament de la lectura i que atenguessin a les característiques de la proposta metodològica dels docents.
* La productividad de la morfología verbal a los dos años de edad”: Aquest treball se centra a estudiar l'adquisició de la morfologia verbal .Es prediu que els nens de dos anys no mostraran productivitat morfològica davant verbs desconeguts. La mostra es compon de 12 subjectes d'edats compreses entre els 22 i els 31 mesos. El procediment, de tipus experimental, es caracteritza per entrenar als nens amb verbs inventats. Els resultats mostren que els subjectes solament utilitzen els nous verbs amb la forma morfològica amb la qual s'han presentat. També s'observa l'omissió de determinats constituents de l'oració.
* Estereotipias motoras, ¿un modo de acomodarse a la actividad?: un estudio comparativo entre niños con distintas alteraciones del desarrollo”: Aquest treball està dirigit a l'estudi de les estereotípies motores en diversos grups de nens amb i sense dificultats en el desenvolupament. El treball es concreta en dos estudis: en el primer analitzen si canvis en la situació estimular produeixen efectes en la presència de estereotípies en els diferents grups i, en el segon, estudien com s'insereixen les estereotípies en la situació d'interacció, si interfereixen o si, per contra, s'ajusten a l'activitat que estan duent cap els nens.
* “La experiencia de la paternidad y maternidad: anàlisis del discurso de las creencias sobre la crianza y el cuidado infantil”: En l'article s'estudien les diferències de gènere en les tasques de cura infantil, analitzant si se sustenten en l’ esquematisme de gènere. En la investigació s'ha usat una metodologia qualitativa, basada en nou grups de discussió realitzats en el Principat d'Astúries. Indiquen que els barons participen en les tasques de cura infantil, però la major implicació correspon a la dona. Així mateix, es conclou que pares i mares mantenen vells models de relació parental que demostren la persistència de les estructures socials de gènere. L'article conclou suggerint la implementació de programes d'educació familiar que modifiquin les creences sobre paper que juguen pares i mares en l'educació dels seus fills i filles.
* “Dos nuevas pruebas de Memoria Operativa de Anáforas”: L'objectiu d'aquest treball consisteix a presentar dos noves proves de memòria operativa (MO) i examinar la seva relació amb la comprensió, el raonament i el rendiment acadèmic. En el primer estudi, es va validar empíricament el material de les dues proves. En el segon estudi, es van desenvolupar dues Proves de Memòria Operativa d'Anàfores, basades en la resolució d'anàfores pronominals. Es van comparar les correlacions de les noves mesures, respecte a la clàssica Prova d'Amplitud Lectora (PAL) de Daneman i Carpenter (1980).
2. Altres
* Evaluadores del año 2008”
* “Normas para los autores”

9. Primera impressió de la revista
Quan vaig veure per primera vegada la revista a la biblioteca em vaig quedar una mica parada, perquè no tenia forma de revista “típica”. Segons el meu parer la portada és molt senzilla, no crida l’atenció.
Després quan vaig llegir els articles em van semblar com molt científics, això va fer que em costés moltíssim entendre’ls, vaig necessitar llegir-me’ls 3 o 4 vegades. A més a més, crec que aquesta revista és més per a mestres i no per a futurs mestres com nosaltres.
10. Elecció d’un article per presentar i discutir al seminari
· Justificació:
He escollit l’article: Comprensión de la mente y habilidades comunicativas en niños rechazados por sus iguales”.
Crec que aquest article és molt interessant perquè moltes vegades ens trobem casos en que els nens són rebutjats. Si a vegades trobem el motiu, però d’altres no el trobem, i aquest article mitjançant jocs ens fa veure com reaccionen els nens amb els companys rebutjats. Hi ha un joc en aquest article que dos alumnes mitjançant l’argumentació han de convèncer a un tercer perquè escolli el seu personatge, en aquest cas els alumnes no miren el seu company sinó el personatge, ja que tots van agafar el paper del pare per la seva autoritat.
· Temes interessants per debatre:
-Avui en dia les dones s’encarreguen més dels seus fills que no pas els pares. Què en penseu d’això? No creieu que s’hauria de compartir criar el fill dels dos? 


I per últim, vam acabar d'explicar per parelles les nostres experiències viscudes durant la jornada d'activitats extraordinàries a les diferents escoles que vam anar, juntament amb els nostres companys de 3er. Jo, ho vaig fer amb la Maria Garcia, i vam fer cinc cèntims de l'Escola Claret, el centre que vam visitar.



REFLEXIÓ
La classe de Seminari va semblar un xic monòtona, ja que algunes de les coses que vam explicar ja ho havíem fet abans, i es fa fer repetitiu. No obstant, amb el que sí que vam disfrutar va ser escoltant les experiències i les anècdotes viscudes pels nostres companys durant l'estada a les escoles la setmana de pràctiques. També, amb el que ens va proposar la Lluïsa de fer la sessió anterior, que vam seguir donant voltes a possibles coses a fer,etc.
En definitiva, una classe dinàmica on, com sempre, tothom va poder dir la seva en quant als temes que vam estar tractant.







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada