divendres, 30 de desembre del 2011

TIC - TAC

Definició de les TIC:
Les Tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC o NTIC per a Noves Tecnologies de la Informació i de la Comunicació o IT per a «Information Technology») agrupen els elements i les tècniques utilitzades en el tractament i la transmissió de les informacions, principalment d'informàticainternet i telecomunicacions.

Les TIC abasten el conjunt de recursos necessaris per manipular la informació i particularment els ordinadors, programes informàtics i xarxes necessàries per convertir-la, emmagatzemar-la, administrar-la, transmetre-la i trobar-la.
La formació és un element essencial en el procés d'incorporar les noves tecnologies a les activitats quotidianes, i l'avenç de la Societat de la Informació en vindrà determinat. L'e-learning és el tipus d'ensenyament que es caracteritza per la separació física entre el professor i l'alumne, i que fa servir Internet com a canal de distribució del coneixement i com a mitjà de comunicació. Els continguts d'e-learning estan focalitzats en les àrees tècniques.
Tot això introduïx també el problema de la poca capacitat que té l'escola per a absorbir les noves tecnologies. En aquest sentit, un altre concepte de Noves Tecnologies són les NTAE (Noves Tecnologies Aplicades a l'Educació). L'ús d'aquestes tecnologies, enteses tant com recursos per a l'ensenyament com mitjà per a l'aprenentatge, com mitjans de comunicació i expressió, i com objecte d'aprenentatge i reflexió (Quintana, 2004).
Entre els beneficis més clars que els mitjans de comunicació aporten a la societat es troben l'accés a la cultura i a l'educació, on els avanços tecnològics i els beneficis que comporta l'era de la comunicació en què vivim llancen un balanç i unes previsions extraordinariament positives. Tot i així, alguns experts han incidit en què deu existir una relació entre la informació que se suministra i la capacitat d'assimilació de la mateixa per part de les persones. Per això, és convenient una adequada educació en l'ús d'aquests poderosos mitjans.
Tornant a l'educació, aquesta ha de replantejar els seus objectius, metes, pedagogies i didàctiques. Les mateixes forces tecnològiques que faran tan necessari l'aprenentatge, el faran agradable i pràctic. Actualment les escoles, com altres institucions, estan reinventant-se al voltant de les oportunitats obertes per la tecnologia de la informació. Les xarxes educatives virtuals s'estan transformant en les noves unitats bàsiques del sistema educatiu, que inclouen el disseny i la construcció de nous escenaris educatius, l'el·laboració d'instruments educatius electrònics i la formació d'educadors especialitzats en l'ensenyança en un nou espai social.

Definició de les TAC:
Les tecnologies per a l'aprenentatge i el coneixement es pot entendre com una visió de les TIC des de l'escola. Es tracta de posar les tecnologies al servei d'una millora en els processos d'ensenyament -- aprenentatge, d'avaluació i d'organització, que de forma quotidiana es desenvolupen a l'entorn, al centre i a l'aula. L'ús que se'n faci d'aquestes tecnologies i del seu potencial com a agents de canvi metodològic, permetrà discernir i identificar aquelles actuacions més significatives i innovadores des del punt de vista educatiu. Així doncs podem entendre que les Tecnologies de la Informació i la Comunicació són les que guien l'aprenentatge." 
Juntament amb això i ja en termes educatius, adjunto el Pla TAC de centre.
Conjuntament amb aquests conceptes treballats a classe, puc relacionar la meva tasca durant l'estada de pràctiques i les observacions tenint en compte el pla TAC al CEIP El CIM.

Després de veure les indicacions que fa el Departament sobre l’ús de les TIC a les escoles, i aprofitant el document penjat al Blink , vaig decidir inserir-hi aquesta taula perquè penso que reflecteix molt bé aquells objectius primordials que ha d’oferir l’escola en relació a les TIC, i així saber en quin grau s’hi troba la meva escola de pràctiques. No obstant, a l’hora de fer les observacions i emplenar la graella, he vist que l’escola no s’hi troba en el mateix nivell en tots els aspectes.
En relació a tots els punts indicats pel Departament i després de l’observació de l’escola EL CIM (Teià) a través de la graella, he pogut percebre que no tots els nivells estan assolits de la mateixa manera. Això, m’ha dut a pensar moltes coses, però sobretot en qui seria el responsable de què alguns d’aquests punts no s’assolissin.
Primerament, dir que només vaig poder accedir a l’aula d’informàtica un cop, fet que em va fer anar de bòlit ja que disposava de tan sols d’una hora. No obstant, vaig poder preguntar també a la comissió d’informàtica sobre aquests aspectes per a què m’expliquessin més detalladament on es trobava l’escola dins aquests nivells establerts.
Ja a la primera qüestió a observar, en aquest cas sobre equipament, m’he trobat amb què l’escola només disposa del material proporcionat pel Departament. Per tant, fa anys que ha rebut aquest material i encara no ha pogut renovar-lo. No obstant, està en perfectes condicions per a seguir funcionant tret d’alguns aparells que estan sense funcionament des de fa mesos, i encara no han rebut l’ajuda per a reparar-los.
En la segona qüestió, sí que trobem que l’escola té un grau molt alt d’assoliment, ja que el centre disposa d’ús d’ordinadors portàtils per part de l’alumnat. No obstant, cal dir que no tothom es beneficia d’això, ja que només cicle superior són els que gaudeixen d’aquest material. Els altres cicles, però, només poden disposar dels ordinadors que hi ha ubicats a la sala d’ordinadors, tret de l’ordinador del mestre que si resta a l’aula.
La tercera qüestió, l’accés a internet, també he pogut veure que té un cabal suficient per atendre tot el parc d’ordinadors del centre. Per tant, també ens trobaríem que l’escola, en aquest sentit, continua tenint aquesta classificació de nivell avançat. Caldria afegir, que aquesta connexió, a més a més és molt satisfactòria, ja que pel que em van comentar, des de l’inici de curs no hi ha tingut cap mena d’interrupció ni problema, sinó tot al contrari.
Una altre aspecte com és la ràtio d’alumnes per ordinador, en aquest cas, se situa d’entre 8 a 15 alumnes. Cal dir que s’han de desdoblar les classes, ja que ara mateix s’hi troben 28 alumnes a cada curs, i aquests només poden gaudir dels ordinadors i de l’aula d’informàtica de manera quinzenal, fet que no els permet avançar en gran mesura, ja que en el cas dels nens petits, acostumen a oblidar el que es fa d’una sessió a l’altra. No obstant, s’avenen molt bé i el professorat ajuda a què cada cop més aquest fet es redueixi.
En quant a les pissarres digitals, en el cas del CEIP El Cim disposa d’una gran quantitat d’aquestes, ja que cada aula inclou una pissarra digital amb el seu ordinador i canó pertinents. També, s’inclouen altres innovacions com poden ser materials audiovisuals (càmeres fotogràfiques per a cada aula, kits de ràdio a l’aula de música i també a cada aula...). Per tant, en aquest sentit, l’escola es troba en un nivell avançat en relació a altres centres, on probablement no puguin disposar d’aquest material a cada aula.
Per últim, i en referència amb la política de llicències de programació, dir que el centre no té una política explícita sobre llicències de programari, i només es regeix per les instruccions del Departament. En aquest cas, se situaria en el primer nivell.

Com a conclusió, i després d’haver fet aquest anàlisi i observació, trobo que el CEIP El Cim és una escola molt ben equipada que disposa del material necessari per a què els alumnes assoleixin aquests tres punts tant importants destacats al principi d’aquest informe en quant a les TIC. No obstant, una de les millores que jo proposo és que adquireixin llicències de programari, ja que facilitaria l’ús a l’hora de familiaritzar-se els nens amb els ordinadors i els processadors de text, per exemple. Com que pogut veure, no disposen de llicència Microsoft i utilitzen Openoffice. Això fa que els documents els hagin de canviar de format per poder editar-los, i per als nens suposa una despesa de temps molt gran, a més d’una dificultat elevada, ja que les sessions d’informàtica són quinzenals i disposen només d’una hora.
No obstant, tot això, juntament amb un professorat capacitat per a dur a terme activitats que incloguin l’ús de les TIC afavoreix a l’alumnat en quant al coneixement i aplicació d’aquest material en el seu bagatge personal. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada